KOMBINOVÁNÍ POTRAVIN

KOMBINOVÁNÍ POTRAVIN
KOMBINOVÁNÍ POTRAVIN

 

Trpíte zažívacími problémy, nadýmáním, průjmem, zácpou, nafouknutým břichem či pocitem plnosti? Pokud ano, zpozorněte. Na vině může být nevhodné kombinování potravin.

 

 

Proč je správná kombinace potravin důležitá

Kromě výše zmíněných poruch trávení mohou být důsledkem špatné kombinace potravin v těle přítomny toxiny a můžete zbytečně ztrácet energii. Správná kombinace potravin vám navíc může pomoci v boji s přebytečnými centimetry v pase.

Ne každému člověku vyhovuje jídlo složené ze sacharidů, bílkovin a tuků dohromady, protože každá z těchto složek potravin se začíná trávit v jinou dobu pomocí jiných zažívacích enzymů. Těmto lidem může pomoci dodržování několika zásad kombinování potravin, známé i pod pojmem „dělená strava“.

Pravidla kombinování potravin

Potraviny s vyšším podílem bílkovin (maso, mléko, vejce, ořechy apod.) byste měli ideálně kombinovat s potravinami s nízkým (řepa, hrášek, karotka, kukuřice, houby aj.) nebo žádným (avokádo, brokolice, cuketa, chřest, salát, okurka, paprika, fazole atd.) obsahem škrobů, tedy se zeleninou nebo saláty. Bílkoviny se dále mohou kombinovat s tukem, protože se bílkovina štěpí v žaludku a tuk až v tenkém střevě. Navíc se doporučuje konzumovat jen jeden druh bílkoviny a nemíchat například sýr s ořechy nebo maso s vejci. Zrovna tak se jako jeden druh bílkoviny počítá jeden druh ořechů.

Potraviny s vysokým obsahem škrobu (brambory, dýně, obiloviny, luštěniny aj.) je vhodné zkombinovat s potravinami s nízkým obsahem nebo neobsahujících škrob, s tuky (sádlo, máslo, smetana, žloutek, avokádo apod.), či s oleji. Je tomu tak proto, že se tuk i cukr zpracovávají v tenkém střevě v alkalickém prostředí pod vlivem různých enzymů, takže se navzájem jejich trávení nijak neovlivňuje. K těmto potravinám navíc můžete konzumovat i listovou zeleninu a stejně jako u pravidla jednoho druhu bílkoviny platí i zde zásada konzumace pouze jednoho druhu škrobu v jídle.

Potraviny s nízkým obsahem škrobu a neobsahující škrob by se měly kombinovat s tuky nebo oleji.

Co se ovoce týče, je doporučováno nemíchat kyselé (ananas, borůvky, grapefruit, jahody, višně atd.), polosladké (broskve, hrozny, jablka, kiwi, mango aj.) a sladké (banán, datle, rozinky) ovoce dohromady, ale vybrat si z jedné skupiny ovoce, ke které lze přidat listová zelenina. Nikdy však nekombinujte škroby a kyselé ovoce, neboť při takové kombinaci začíná škrob kvasit.

Zajímavostí je, že Melouny jíme vždy samostatně, jen jeden druh.“ (candida-dieta.cz). Je to proto, že se všechny druhy melounů tráví velmi rychle, a v kombinaci s jinými potravinami pak dochází k nežádoucím hnilobným procesům.

Rajčata by se měla jíst samotná nebo s listovým salátem a neměla by se kombinovat se škrobnatými potravinami.

Další tipy při kombinování potravin

Důležitým aspektem správného kombinování potravin je i dodržení dostatečného odstupu mezi jednotlivými jídly, které se doporučuje minimálně na tři hodiny.

Při sestavování jídelníčku myslete i na to, jaké potraviny jíte, aby byla vaše strava v rovnováze ohledně pH. Doporučuje se nezatěžovat organismus jednostranným jídlem (například pouze potravinami vyvolávajícími kyselé pH jako je maso, pečivo, mléčné výrobky), ale průběžně doplňovat všechny složky potravin. „Ráno jíst pokud možno zásadotvorné potraviny (ovoce, zelenina), k obědu bílkovinné jídlo a k večeři sacharidové jídlo. Po 15.00 hodině již pokud možno nekonzumovat žádné bílkovinné jídlo.“ (Jirka, s. 11)

 

Použitá literatura

[1] JIRKA, Petr. Dělená strava. Brno, 2007. Bakalářská práce. Masarykova univerzita.

[2] Kombinování potravin [online]. ČR: CANDIDA-DIETA.cz, 2018 [cit. 2018-10-19]. Dostupné z: http://candida-dieta.cz/principy-diety/potraviny/kombinovani-potravin/

[3] LONG, Maxine. Rodinná encyklopedie medicíny a zdraví. Čestlice: Rebo Productions, c1999. ISBN 80-723-4074-3.