ZAKYSANÉ OŘECHY

ZAKYSANÉ OŘECHY
ZAKYSANÉ OŘECHY

 

Zakysané, kvašené nebo fermentované ořechy nebo také veganský sýr, tak se říká „sýru“ vyrobenému z ořechů, který je veganskou variantou k sýru z mléka a zároveň vitariánskou pochoutkou.

 

 

Proč jíst zakysané ořechy?

Vzhledem k jejich příznivému nutričnímu obsahu bílkovin, kvalitních tuků, biotinu, vitamínu E, hořčíku, chromu, mědi, manganu, niacinu a zinku přispívá konzumace ořechů ke zdravé výživě a k chemopreventivním účinkům na rakovinu tlustého střeva.

Biotin udržuje zdravé nehty a vlasy a pomáhá diabetikům stabilizovat hladinu krevního cukru. Hořčík napomáhá v prevenci srdečních onemocnění a arytmií, snižuje krevní tlak, zmírňuje příznaky chronické únavy, upravuje menstruační potíže a při podání před ulehnutím může rovněž zkvalitnit spánek. Měď je „Potřebná pro zdravý růst kostí, tvorbu vazivové tkáně a k podpoře vstřebávání železa z potravy.“ (Léčivá moc vitaminů, s. 49). Dokáže i zpevnit krevní cévy, šlachy a nervy a pomáhá udržovat plodnost, zdravé vlasy a kůži, či podporovat krevní srážlivost. Chrom snižuje hladinu celkového cholesterolu a triglyceridů. Niacin může zmírňovat deprese nebo příznaky onemocnění kloubů a zlepšovat krevní oběh. Rovněž se může účastnit v prevenci progrese cukrovky II. typu. Zinek pomáhá předcházet nachlazení a chřipce, zklidňuje trávení nebo hučení v uších. Pomáhá i v léčení mnoha chronických onemocnění či osteoporózy. Vitamin E podporuje hojení kůže, posiluje imunitní systém, zpomaluje vznik katarakty a pomáhá v prevenci určitých typů rakoviny.

Prospěšnost zakysaných ořechů je oproti ořechům nezakysaným dána zejména jejich lepší schopností čistit střeva. Také se zlepšuje schopnost obnovy rovnováhy bakteriální střevní flóry díky množství probiotik v nich obsažených. Kvašením se totiž mění těžce stravitelné tuky a bílkoviny na předtrávené aminokyseliny a esenciální mastné kyseliny. Takto upravené ořechy mají pozitivní vliv i na imunitní systém. Veganský sýr neobsahuje laktózu, ani mléčný protein casein, a tím pádem je bez cholesterolu. Je tedy alternativou nejen pro vegany, ale je vhodný i pro pacienty trpící laktózovou intolerancí.

Jak vyrobit zakysané ořechy?

„Sýr“ lze vyrobit ze semínek sezamu nebo slunečnice. Z ořechů můžete pro výrobu použít buráky, kešu, para, lískové, vlašské nebo piniové ořechy i mandle. Využít se dá ale i sója, kokosový olej, rýže či tapioka. Sýr se vyrábí vždy pouze z jednoho druhu vyloupaných a tepelně neošetřených ořechů tak, že se ořechy nejprve namočí minimálně na 8 hodin do vody. Do té se může libovolně přidat i sůl nebo ocet. Namočené ořechy se pak rozmixují s trochou vody a probiotiky a nechají dalších minimálně 8 hodin v teple. Jako probiotika lze použít den namočenou špaldu, psyllium nebo probiotický prášek, ale i šťávu ze zakysaného zelí. Při další výrobě můžete místo probiotika použít zbytek kvašených ořechů.

Z kvašených ořechů lze vyrobit ořechové máslo. Dají se použít do smoothies a výborné jsou dochucené bylinkami nebo kořením v kombinaci s listovými saláty. Zakysané ořechy se mohou rovněž vysušit a lze z nich vyrobit mouka nebo se mohou přidat při pečení místo klasických ořechů.

 

 

Použitá literatura

[1] Léčivá moc vitaminů, bylin a minerálních látek. Praha: Reader’s Digest Výběr, 2001. ISBN 8086196240.

[2] SCHLÖRMANN, Wiebke, Julia LAMBERTY, Stefan LORKOWSKI, Diana LUDWIG, Henning MOTHES, Christian SAUPE a Michael GLEI. Chemopreventive potential of in vitro fermented nuts in LT97 colon adenoma and primary epithelial colon cells [online]. [cit. 2018-10-22]. DOI: 10.1002/mc.22606. ISBN 0899-1987. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/mc.22606