Vitamín B12

vitamin B12
vitamin B12

Vitamín B12, vitamín je z jedné strany řadou lidí dost podceňovaným z druhé strany se ho pak dost lidí obává. Spojuje si ho totiž s bolestivými injekcemi, nepříjemně zapáchajícími tabletami, uměle vyvolanou takřka nekorigovatelnou žravostí a především s přibranými kilogramy. Jenomže, jak už to tak bývá, je to s ním ve skutečnosti tak trochu jinak.

 

Vitamín B12 je především životně důležitým prvkem, bez něhož nemůžeme žít. Je důležitý natolik, že i jeho nedostatek může způsobit velmi závažné zdravotní komplikace. Nedostatkem vitamínu B12 jsou vedle vegetariánů nejvíce ohroženy těhotné a kojící ženy.

Co je vlastně vitamín B12

B12 je jednotný název pro několik sloučenin (12), které mají v centru porfyrinového skeletu kobalt. Vitamín B12 hraje velmi důležitou roli v krvetvorbě, je nezbytný pro správný vývoj centrální nervové soustavy v dětském věku, podílí se na tvorbě nukleových kyselin, podílí se na transmetalačních pochodech a působí anabolicky. Jeho doporučený denní příjem u mužů i u žen je 2,4 mikrogramů.

Když je nedostatek vitamínu B12

Jelikož je vitamín B12 velmi důležitý pro tvorbu zdravých červených krvinek, ti, kteří mají tohoto vitamínu nedostatek, mají také nedostatečné množství červených krvinek (anebo je mají různě poškozené). Tento stav vede k anémii, čili k chudokrevnosti. Tato anémie je známá jako megaloblastická anémie. Pokud je nedostatek vitamínu B12 způsoben autoimunitním zánětem žaludku, chudokrevnost je označena za perniciózní, čili zhoubnou. Dnes už toto označení ztratilo na významu, ale ještě před 100 lety se  na tuto chorobu umíralo. Bylo tomu proto, že zatímco první typ chudokrevnosti je možno upravit stravou, druhá se neobejde bez doživotní injekční aplikace vitamínu B. A B-komplex byl odhalen teprve v roce 1912.

Projevy nedostatku vitamínu B12

Naštěstí většinu lidí už dnes trápí pouze mírná forma nedostatečnosti tohoto vitamínu. I tak není radno danou situaci podceňovat, protože pokud hladina B12 v krvi extrémně poklesne, objeví se duševní problémy, které jsou spojeny se zmateností, ztrátou paměti až demencí, která může být dokonce nezvratná. Nízká hladina vitamínu B12 taky může způsobit poškození nervů a oslabuje kosti. K nejčastějším projevům však patří únava, která je u nedostatku vitamínu B12 spojena rovněž se zmateností, kognitivními poruchami, nestabilní chůzí, sníženou citlivostí, brněním a ochablým svalstvem. K dalším projevům hypovitaminózy B12 náleží vyrážka, popraskané koutky úst, šupinaté rty, oteklý hladký jazyk, podrážděnost, deprese, nevolnost, bolest břicha (křeče), průjem, zácpa a brnění rukou a nohou.

Příčina nedostatku vitamínu B12

  • Nedostatkem vitamínu B12 jsou nejvíce ohroženi lidé, kteří se z nějakého důvodu vyhýbají živočišné stravě. V tomto případě jde především o vegetariány.
  • Nedostatkem vitamínu B12 jsou vysoce ohroženi lidé po chirurgickém zákroku, alkoholici a senioři, kteří se potýkají se špatnou absorpcí živin a podvýživou.
  • Nízkou hladinou vitamínu B12 jsou také ohroženi lidé s autoimunitními chorobami, a to především s celiakií, Crohnovou nemocí, revmatoidní artritidou, autoimunitní gastritidou a ulcerózní kolitidou.
  • Do skupiny ohrožených patří i nemocní s HIV a zánětlivým onemocněním střev.

Jak zjistím, že mne trápí hypovitaminóza vitamínu B12

Podezření může vzniknout na základě popisu problémů a dále pak i po prohlídce lékařem, aby však bylo zcela jasno, neobejdete se bez krevních testů.

Rizika a ohrožení

Jestliže byste nedostatek vitamínu podcenili a nijak ho neřešili, hypovitaminóza by se postupně prohlubovala, přešla by do anémie, objevily by se závažné trávicí problémy a kožní defektu a stoupla by hladina homocysteinu.Ohrozili byste se rizikem náchylností k infekcím s těžším průběhem, hlubokým zánětům žil, trombózá, plicním embóliím, trvalým demencím, poškozením nervů, které by nemuselo být zvratné.

Které potraviny obsahují největší množství vitamínu B12

Nejvíce vitamínu B12 najdete v živočišných produktech, a to především v játrech, hovězím masu, rybách (tuňák, makrela, losos), mořských plodech, drůbeži, vejcích a v mléčných výrobcích (jogurty a sýry). V rostlinných potravinách ho najdete skutečně jen poskromnu. Nejlépe na tom je tmavě zelená zelenina, jako špenát a avokádo. Mimo ně pak B12 najdete ještě v celozrnných obilovinách, pšeničných klíčkách, kvasnicích, bramborách, ořeších, semenách a luštěninách.

Léčba nedostatečnosti vitamínu B12

  • Někdy se problém vyřeší pouze s úpravou jídelníčku.
  • Někdy se lidé neobejdou bez toho, aby užívali vitamínový doplněk.
  • Někteří lidé potřebují jak zvýšit konzumaci potravin živočišného původu, tak i užívat vitamínový doplněk.
  • U mírných až středně závažných forem jak pak záhodno sáhnout po injekčním vitamínu B12. Jeho výhodou je, že jej nemusíte užívat každý den.
  • Některé příčiny se neobejdou bez injekční aplikace vitamínu B12 po celý život.

Kolik stojí vitamín B12

B-komplex je u nás dostupný ve formě tablet a injekcí. Tablety si můžete pořídit sami bez receptu. Ty nejlevnější tablety pořídíte zhruba od 35 korun. Co se však týká injekcí, dostupné jsou pouze na předpis lékaře a jsou plně hrazeny pojišťovnou.