Vitamíny proti padání vlasů u žen

Vitamíny proti padání vlasů u žen
Vitamíny proti padání vlasů u žen

 

Vlasy jsou pro každou ženu velmi důležitou součástí vzhledu a jejich celkovou vizitkou. Kvalita vlasů však nepoukazuje jen na péči, kterou jim žena věnuje, ale i na její životní styl a celkový zdravotní stav. Proto by se problémy s vlasy neměly podceňovat. Mohou totiž kromě klasických projevů stárnutí nebo nesprávné výživy znamenat i vážné onemocnění.

 

 

Příčiny padání vlasů u žen

Vlas, tvořený z bílkoviny keratin a odumřelé tkáně, vyrůstá z vlasového kořínku, na jehož spodině je vlasová papila, která vlas vyživuje, a ze které vlas vyrůstá. „Když se papila zničí, přestane růst i vlas, vypadne a nikdy se již neobnoví.“ (Long, s. 906) Běžná ztráta vlasů se odhaduje na stovku za den, přičemž na místě vypadeného vlasu vyrůstá po určitém čase vlas další. Problém ale nastává v případě, kdy se ztráta vlasů zvětšuje. Špatný stav vlasů a jejich vypadávání je prvním příznakem nějakého nedostatku nebo poruchy, na který se tělo snaží upozornit.

Příčiny vypadávání vlasů mohou být dány zvýšenou stresovou zátěží či šokem, hormonálními změnami (puberta, těhotenství, menopauza), či nevhodnou stravou chudou na živiny, například v době držení nejrůznějších diet. „Vliv může mít i nepříznivé životní prostředí, dědičnost, poruchy imunitního systému, činnost štítné žlázy a specifické poruchy výživy.“ (Léčivá moc…, s. 326). Vypadávání vlasů může rovněž souviset s léčbou zhoubných nádorů pomocí chemoterapie. Zajímavostí je, že k vypadávání vlasů může docházet i po dlouhodobějším nadbytečném příjmu vitamínu A nad 30 mg denně.

Ke zvýšenému vypadávání vlasů může docházet při úpravě vlasů do účesů, které vedou k nepřiměřenému tahu za vlasy, dále při jejich žehlení nebo kulmování, po nadměrném odbarvování nebo po trvalé ondulaci. V těchto případech však nejde o trvalý charakter ztráty vlasů a po odstranění příčiny se vlasy zpravidla obnoví ve stejné kvalitě.

Pokud k úbytku vlasů dojde náhle, měli byste vyhledat lékaře. Toto doporučení je zvláště důležité v souvislosti se zástavou menstruačního cyklu. Navštívit lékaře byste měli i v případě vytvoření strupů na hlavě, nebo pokud se objeví intenzivní svědění.

Příčinou náhlého úbytku vlasů z jednoho okrsku kůže, známého pod pojmem alopecia areata, může být stres, ale i cukrovka nebo perniciózní anémie. Za alopecií se ale může skrývat i alergie, psychické onemocnění (nejčastěji deprese) nebo onemocnění trávicího traktu.

Co použít na padání vlasů u žen

K léčbě místní ztráty vlasů se používají roztoky s obsahem kortikosteroidů a jiných hormonů (např. melatonin), či léky obsahující látku zvanou minoxidil, fluridil, či aminexil.

Vypadávání vlasů může zpomalit vyvážená strava bohatá na bílkoviny, vitamíny a minerály, které vlasy vyživují zevnitř. Pomůže zejména biotin a komplex vitamínů skupiny B, a dále PABA (para-aminobenzoová kyselina). K lepšímu růstu vlasů může dopomoci i užívání selenu, u toho si však musíte dávat pozor na dávkování a nepřekročit v doplňcích celkovou dávku 200 mcg denně.

Pokud dochází k vypadávání vlasů nebo jejich oslabení v souvislosti se sníženou funkcí štítné žlázy, nabízí se řešení pomocí užívání hormonu tyroxinu anebo zinku. Pokud však užíváte zinek déle než jeden měsíc, je potřeba jej kombinovat spolu s doplňkem obsahujícím měď.

Proti suchým vlasům, ekzémům a lupénce na kůži hlavy mohou pomoci esenciální mastné kyseliny jako je rybí tuk nebo oleje – konkrétně lněný, pupalkový nebo brutnákový. Užívání potravinových doplňků obsahujících rybí tuk je však nutné konzultovat s lékařem v případě, kdy vám předepíše léky proti srážení krve.

Důležité na krásné silné vlasy je ale i vyhýbání se chloru v plaveckých bazénech a příliš horkému vzduchu při vysoušení vlasů. K uvolnění stresu dopomůže i masáž pokožky hlavy, která zároveň povzbudí krevní oběh a zlepší růst vlasů.

Dalším východiskem, jak zakrýt vypadávání vlasů, může být aplikace příčesků nebo chirurgická transplantace vlastních vlasů. Existuje však i kosmetické řešení, které poskytuje vlasová integrace.

 

Použitá literatura

[1] Léčivá moc vitaminů, bylin a minerálních látek. Praha: Reader’s Digest Výběr, 2001. ISBN 8086196240.

[2] LONG, Maxine. Rodinná encyklopedie medicíny a zdraví. Čestlice: Rebo Productions, c1999. ISBN 8072340743.

[3] Praktický rodinný lékař. Praha: Práh, 2005. ISBN 80-725-2057-1.

Autor příspěvku: Jirka&Lucie

Ahoj, Jmenuji se Jirka a je mi 45 let, tento blog píšu společně s mojí ženou Lucií. Za poslední roky jsem si prošli celou řadou zdravotních problémů, včetně těch sexuálních o kterých se bojí spousta lidí otevřeně mluvit. Na tento web publikujeme svoje zkušenosti + odborné články napsané námi, ale i jinými zkušenými autory včetně kvalitních zdrojů. Doufáme, že vám tento web pomůže!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *