Kurkuma: Je kurkumin lék? K čemu se dá využít?

Kurkuma
Kurkuma zvaná též „indický šafrán“

Kurkumu dnes běžně známe jako výrazné žluto-oranžové koření původem z Asie. Byla používána již tisíce let v Indii, a to nejen k dochucení pokrmů, ale také jako léčebný prostředek. Aktuální studie ukazují na její mnohé blahodárné účinky. Můžete ji tedy použít nejen pro potěchu svých chuťových pohárků, ale také k podpoře zdraví, případně k léčbě onemocnění.

Kurkuma jako lék?

Pokud se zaměříme na to, co kurkuma obsahuje, tak v ní hlavní roli hrají látky zvané kurkuminoidy. Nejúčinnější z nich je kurkumin. Sice se udává, že jeho obsah je kolem tří procent, i tak má ale pro naše tělo nedocenitelný přínos (5).

Některé studie dokonce poukazují na skutečnost, že se kurkumin svými protizánětlivými účinky vyrovná působení některých léků. A ještě při jeho konzumaci nedochází k nechtěným vedlejším dopadům na naše zdraví (1, 4).

Jaké má kurkuma účinky?

Kurkumin je velmi silným antioxidantem. To znamená, že v těle likviduje volné radikály, které by jinak způsobovaly předčasné stárnutí buněk a následně i mnohá onemocnění. Má též protizánětlivé účinky, pomáhá tělu bojovat se škodlivými látkami, s bakteriemi i viry. Zároveň zvyšuje regenerační schopnosti těla (6).

Dříve se vědci domnívali, že nervové buňky jsou schopny dělení pouze v mladém věku a později tuto schopnost ztrácí. Postupem času byl však prokázán pravý opak,
i v dospělosti se mohou konstruovat nové nervové spoje, buňky se mohou množit a vytvářet nové struktury. A právě kurkumin tyto schopnosti posiluje. Při jeho příjmu tedy můžeme pozorovat nejenom zlepšení paměti, ale i zvýšení koncentrace a schopnost efektivnějšího řešení problémů. Kurkuma nám také může pomoci s depresemi.(2)

Kurkuma má pozitivní efekt také na zdravotní stav srdce a cév. Snižuje krevní tlak, množství cholesterolu v krvi i riziko srdečního infarktu (7). Kromě toho pozitivně ovlivňuje změny probíhající v těle při rakovinném bujení. Snižuje možnost vzniku metastáz, celkově podporuje boj těla s nemocí a byly prokázány i preventivní účinky kurkuminu proti samotnému vzniku rakoviny (3).

Kurkumin má roli při léčbě Parkinsonovy choroby, diabetu a respiračních onemocnění. Jeho vyšší příjem stimuluje dobrý stav a fungování jater, které tělo dále čistí
od mnoha nežádoucích látek (6).

K čemu využít kurkumin?

Z rostliny, latinsky nazývané Curcuma longa, se nejčastěji používá její zbytnělý podzemní oddenek – obdobně jako u zázvoru. Ten lze sehnat čerstvý i sušený.Kurkumu si můžete vypěstovat i sami doma.

Běžně je kurkuma jednou z hlavních součástí kari koření, kde se vyskytuje ještě třeba spolu s pepřem, koriandrem nebo pískavicí. Důležitý je zde zejména obsah pepře, který má v sobě látku zvanou peperin. Ta výrazně zvyšuje schopnost těla kurkumin vstřebat a dále zužitkovat.

Kurkuma se hodí do zeleninových pokrmů, kterým dodá nejen chuť a vůni, ale také specifickou barvu. Můžete vyzkoušet i tzv. zlaté mléko. Snadno jej vytvoříte smícháním mléka (klidně i rostlinného), kokosového oleje, kurkumy, skořice, sušeného zázvoru, mletého pepře a medu. Tuto směs zahřejete a pak už si jen užíváte její lahodnou chuť. Recepty s kurkumou naleznete zde.

Pokud byste chtěli využít regenerační a protizánětlivé účinky kurkumy na poranění, můžete sušenou kurkumu nasypat přímo na ránu. Po smíchání s olejem můžete směs použít k masáži nebo jako pleťovou masku. Blahodárně na pleť působí i oplachování vodou s trochou přidané kurkumy.

S množstvím konzumované kurkumy by měli být opatrní zejména lidé, kteří užívají léky na ředění krve. Kurkumin by totiž mohl snížit jejich účinek. Při opravdu vysoké konzumaci tohoto koření mohou nastat trávicí obtíže, bolesti hlavy nebo se objeví vyrážka. Doporučená denní dávka kurkumy je 500 až 2000 mg.

 

Článek byl zpracován za pomoci těchto odborných zdrojů:

  1. LAL, B. Efficacy of Curcumin in the Management of Chronic Anterior Uveitis. Phytotherapy Research [online]. 1999,13 (4),318 – 322 [cit. 11. 9. 2018]. ISSN 1099-1573. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/%28SICI%291099-1573%28199906%2913%3A4%3C318%3A%3AAID-PTR445%3E3.0.CO%3B2-7
  2. Monash University. Spice up your memory: Just one gram of turmeric a day could boost memory. Science Daily [online]. 2014. [cit. 11. 9. 2018]. Dostupné z: https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141118110009.htm
  3. RAVINDRAN, Jayaraj, PRASAD, Sahdeo, AGGARWAL, B. Bharat. Curcumin and Cancer Cells: How Many Ways Can Curry Kill Tumor Cells Selectively? The AAPS Journal [online]. 2009, 11 (3), 495 – 510 [cit. 11. 9. 2018]. ISSN 1550-7416. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2758121/
  4. TAKADA, Yasunari et al. Nonsteroidal anti-inflammatory agents differ in thein ability to suppress NF-κB activation, inhibition of expression of cyclooxygenase-2 and cyclin D1, and abrogation of tumor cell proliferation. Oncogene [online]. 2004, 23, 9247–9258 [cit. 11. 9. 2018]. ISSN 1476-5594. Dostupné z: https://www.nature.com/articles/1208169
  5. TAYYEM, F. Reema et al.Curcumin Content of Turmeric and Curry Powders. Nutrition and Cancer [online]. 2009,55 (2),126-131 [cit. 11. 9. 2018]. ISSN 1532-7914. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1207/s15327914nc5502_2?needAccess=true.
  6. TŮMOVÁ, Lenka, ZATLOUKALOVÁ, Libuše. Kurkuma – terapeutické účinky a možné interakce. Praktické lékárenství [online]. 2010, 6 (4), 209 – 211 [cit. 11. 9. 2018]. ISSN 1803-5329. Dostupné z: https://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2010/04/12.pdf
  7. WONGCHAROEN, Wanwarang. Effects of Curcuminoids on Frequency of Acute Myocardial Infarction After Coronary Artery Bypass Grafting. The American Journal of Cardiology [online]. 2012, 110 (1), 40 – 44 [cit. 11. 9. 2018]. ISSN 0002-9149. Dostupné z: https://www.ajconline.org/article/S0002-9149(12)00846-6/fulltext

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor příspěvku: Jirka&Lucie

Ahoj, Jmenuji se Jirka a je mi 45 let, tento blog píšu společně s mojí ženou Lucií. Za poslední roky jsem si prošli celou řadou zdravotních problémů, včetně těch sexuálních o kterých se bojí spousta lidí otevřeně mluvit. Na tento web publikujeme svoje zkušenosti + odborné články napsané námi, ale i jinými zkušenými autory včetně kvalitních zdrojů. Doufáme, že vám tento web pomůže!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *